Wydajność, perfekcja czy coś jeszcze?
Wybór ośrodków badawczych jest jednym z podstawowych praw i obowiązków sponsora badania (realizowanym siłami własnymi albo poprzez organizację prowadzącą badania kliniczne na zlecenie, CRO). A priori sponsorowi zależeć powinno na ośrodkach wydajnych (szybka rekrutacja pacjentów i ich przeprowadzenie przez badanie) i perfekcyjnych pod względem jakości danych klinicznych (doświadczonych w danym wskazaniu klinicznym, metodologii i logistyce badawczej, postępujących etycznie itd.). Nie jest jednak tajemnicą, że niekiedy liczą się też inne względy. W przypadku badań komercyjnych sponsor może chcieć pozyskać do roli badaczy lekarzy – liderów opinii (profesorów, prezesów towarzystw naukowych itd.) licząc, że ich zaznajomienie się z nową technologią medyczną (badanym lekiem czy wyrobem medycznym) ułatwi zaznajamianie się szerszych kręgów lekarzy (czy innych zawodów medycznych) z danym produktem w przyszłości, gdy wejdzie na rynek. A lider opinii niekoniecznie musi okazać się dobrym badaczem.
Co z „czarnymi listami” ośrodków/badaczy?